Sydney!

13 maart 2019 - Haymarket, Australië

Inmiddels ben ik aangekomen in de grote stad, Sydney! Toen ik uit het vliegtuig stapte merkte ik gelijk dat ik weer een stuk dichter naar de evenaar was gereisd, heerlijk die warme lucht. Ik was gewoon een beetje koud geworden in Tasmanië. Of nou ja, in het vliegtuig vanuit Tasmanië. Maar hoe dan ook, het weer is hier weer een stuk warmer en daar wordt ik blij van.

Waar ik ook blij van werd is om weer even alleen op reis te zijn. Het was echt heel gezellig met Suzanne in Tasmanië en de roadtrip zou een stuk minder leuk zijn geweest alleen, maar 7 dagen dag en nacht in een campertje vertoeven met iemand die je nauwelijks kent is ook wel intensief.

Nadat ik geland was ben ik eerst maar eens op zoek gegaan naar mijn hostel. Altijd weer spannend wat je nou eigenlijk geboekt hebt op kilometers afstand vanaf je kleine tablet. Ik had bij reizigers die ik eerder was tegengekomen even advies ingewonnen en een hostel vlakbij Central Station of vlakbij Bondi Junction was prima. Centrale locaties met een goede verbindingen naar alle plekjes in de stad. Top! Super handig dat soort tips! Ik heb ze opgevolgd! Dacht ik…. Maar niet echt dus, Kings Cross station is niet precies hetzelfde als central station en ik weet niet waarom, maar ik verkeerde echt in die veronderstelling toen ik boekte. Nu is Kings Cross wel een station, maar echt goede verbindingen naar alle plekjes van de stad kun je het niet noemen met 1 treinlijn die er langs komt. Oeps… Positieve punt is dan wel weer dat het centraal gelegen was. Precies tussen de binnenstad van Sydney en Bondi in. Precies, inderdaad. En dat betekent dat beiden eigenlijk niet lekker lopend te doen waren. De afstand viel dan nog wel een beetje mee, maar de buurten en wegen waar je dan langs moest maakte het niet tot een heel verleidelijk tochtje. En toen het hostel…. Ik denk dat ik daar maar geen woorden aan vuil moet maken, dat was het hostel zelf al meer dan genoeg. Wat me overigens nog steeds verbaasd: Eén van mijn kamergenoten in dat hostel was een meisje die er al 3 jaar verbleef. Ze woonde daar gewoon! Waarom zou je in een hostel willen wonen?? En dat ook nog eens in dat hostel, want qua kosten heb ik betere gehad voor minder geldt. Sterker het hostel waar ik nu zit is ook nog in Sydney (ik ben na 4 nachten verhuisd) is net zo duur en veel rustiger, schoner, beter beveiligd en beter gelegen dan dat hostel bij Kings Cross! Nou ja, hoe dan ook, ze was wel lekker rustig. 😊
En wat wel serieus handig was, was dat het station letterlijk aan de overkant van de straat lag. Dus iedere ochtend zat ik met de forensen in de trein, super gezellig en helemaal local life!

Nadat ik ben ingecheckt ben ik ’s avonds gelijk op pad gegaan. Je weet pas zeker dat je in Sydney bent als je de brug en het Opera House hebt gezien en die heb ik dus gelijk maar even opgezocht. Ze waren er, dus ik was echt in Sydney aangekomen.

De volgende dag heb ik bijna de hele dag rondgezworven in the Rocks. Dat is de wijk direct onder de brug en het opera house. Het is een wat ouder wijkje met veel pakhuizen en smalle straatjes. Super gezellig en op zaterdag wordt het grootste gedeelte omgetoverd tot een markt met allerlei hebbedingetjes en eetkraampjes. Uiteindelijk ben ik via de haven terug gelopen richting de binnenstad en naar de Garden of Friendship gegaan. Echt een prachtige Chinese tuin middenin de stad en een stuk groter dan ik verwachtte. Goede plek om te schuilen tegen de regen, want dat doet het hier blijkbaar ook.

Op zondag gelukkig niet, want dat was mijn Bondi dagje. Ik ben ’s ochtends op tijd vertrokken en heb de hele dag met mijn luie kont op het strand gezeten en gelegen en niets anders gedaan dan een boekje lezen. Perfecte dag! Al ben ik wel gruwelijk verbrand, hahaha!! Ik had me netjes ingesmeerd en zelfs nog weer herhaald, maar echt, met die zon hier had ik in een badkuip met zonnebrand moeten gaan liggen... Of het ieder uur herhalen. Dat was misschien ook een goed idee geweest.😬 Pas om 5 uur heb ik mezelf omhoog gehesen en ben van Bondi naar Cogee gewandeld via een pad over de rotsen langs de kust. Toen had ik een kleine beetje spijt van mijn luiheid, want onderweg kwam ik langs allerlei strandjes die er veel leuker uitzagen dan Bondi en waar de zee ook een stuk rustiger was omdat ze wat meer naar binnen lagen. Had ik toch een duik kunnen nemen, want dat werd op Bondi afgeraden… Maar ach, ik heb een topdag gehad!

Maandag had ik met Rachel afgesproken in Manly. Rachel had ik Hobart ontmoet en zij woont in Manly. Dus na een wat verveelde dag, met was verplichtingen en mezelf een beetje afvragend wat ik nog langer op deze reis moest doen, heb ik de ferry naar Manly gepakt. Heb daar op het strand (niet in de zon, daar heb ik me de dagen na zondag niet meer aan gewaagd) nieuwe plannen gemaakt voor de komende drie weken en ben daarna samen met Rachel gaan eten. Was weer super gezellig. Jammer dat ik haar niet meer zal zien.

Het is wel grappig om te ontdekken dat ik me helemaal niets van deze stad kan herinneren. Ja, de brug en de Opera wel, maar voor de rest helemaal niets terwijl ik hier 7 jaar geleden toch ook echt een paar dagen ben geweest. Geen enkel idee meer wat ik toen heb gedaan, of de stad moet volledig veranderd zijn. Wat best mogelijk is, want er wordt hier heel veel gebouwd en verbouwd.

Dinsdag ben ik gaan wandelen in de Blue Mountains. Was eigenlijk van plan omdat een dag later te doen en dan al om 7 uur in de trein te zitten, maar omdat er dan slecht weer is voorspeld, ben ik toch dinsdag maar gegaan. Beetje jammer dat ik eerst moest verhuizen tussen twee hostels en dat de receptie van mijn nieuwe hostel pas om 9 uur open was, dus ik kon niet eerder mijn tassen droppen daar. Al met al was het kwart over tien toen ik de trein had en ben uiteindelijk maar 5 uur in de Blue Mountains geweest, maar het waren wel 5 geweldige uren! Heerlijk gewandeld, mooie uitzichten gehad over de Jamison Valley en prachtig weer. Overal in de Blie Mountains hangt een Eucalyptus geur, op de ene plek wat sterker dan op de andere, maar je ruikt het overal. Die geur komt van alle verschillende soorten Eucalyptusbomen die er staan. De meesten hebben een witte stam, maar sommigen zijn echt rood. En immens van omvang, ze schijnen honderden jaren oud te zijn. Geen idee hoe ze dat weten, want je kunt pas ringen tellen als je 'm omkapt... 🤔 De Blue Mountains heten zo omdat er altijd een blauwe waas boven de bomen hangt. Dat komt ook de de Eucalyptusbomen. Door de warmte komt er een oliedamp vrij uit de bomen en die blijft er boven hangen. Die damp zorgt voor de blauwe waas. En voor de geur. 😁

Dat prachtige weer is vandaag compleet anders. Geen blauwe luchten of waas, vandaag is alles donker en grauw en regent het bijna aaneengesloten. Maar dat is prima, want ik had me voorgenomen om vandaag de rest mijn reis te gaan boeken omdat ik nog twee tours in de laatste 3 weken wilde inplannen, dus een dagje binnen achter mijn tabletje om dingen te regelen kwam best goed uit. En het is allemaal gelukt!! Ik ga twee nachten naar Fraser Island en 2 dagen en 2 nachten zeilen in de Whitsundays! Ik heb weer helemaal zin in de laatste weken van mijn trip. Gaan een paar onvergetelijke belevenissen worden!!

See ya in Noosa!

1. Paul:
    13 maart 2019
    Leuk verhaal weer, zeker net ff te lang naar de lifeguards liggen gluren op Bondi dat je verbrand ben? 😜
  2. Titia:
    13 maart 2019
    Hahaha, je kent me ook te goed he! 😋
  3. Anneke:
    13 maart 2019
    Alweer zo'n heerlijk verhaal! Op naar de volgende etappe.
    Have fun😘
  4. Mathilde:
    13 maart 2019
    Melbourne is de komende dagen toch de enige plek in Australië waar je wilt zijn, met de start van het F1 seizoen voor de deur :)..... oh nee, dat vinden alleen wij leuk ;)....
    Maareh, fijn verhaaltje weer, en met die nieuwe plannen worden de volgende weken dus ook weer een groot avontuur! Leuk!